Hem > LIA
LIA står för “lärande i arbete” och är en obligatorisk del i många yrkeshögskoleutbildningar. Det innebär att studenten tillbringar en viss del av utbildningstiden ute på en arbetsplats där praktiska kunskaper omsätts i verkligheten. Till skillnad från traditionell praktik har LIA ett tydligt utbildningssyfte med strukturerade mål. Det är ett sätt att knyta ihop utbildning med verklig yrkesverksamhet, där teori möter praktik i direkt samverkan med branschen.
En LIA-period kräver planering, samarbete och tydlig struktur. Praktiken sker i nära dialog mellan utbildningsanordnare, arbetsplats och student. Målet är att skapa ett meningsfullt lärande i en verklig arbetsmiljö där studenten gradvis utvecklar yrkesskicklighet.
Innan en LIA-period startar har utbildningsanordnaren och arbetsplatsen en dialog för att fastställa innehållet. Det är vanligt att studenten själv är aktiv i att hitta en plats, men i vissa fall förmedlas kontakten via skolan. En LIA-plan skrivs där lärandemål och ansvar för respektive part framgår. Periodens längd varierar men sträcker sig ofta över flera veckor.
Under praktiken får studenten arbeta med arbetsuppgifter som speglar yrkesrollen de utbildar sig för. Det kan handla om allt från projektarbete till kundkontakt eller tekniska moment – beroende på utbildning. Målsättningen är att studenten ska kunna koppla kursinnehållet till verkliga arbetsuppgifter och bygga upp ett relevant yrkeskunnande.
Lärande i arbete är ett systematiskt sätt att integrera utbildning och arbetsliv. Det ger inte bara studenten chans att träna sina färdigheter, utan också möjlighet att testa sitt yrkesval i praktiken. Genom att vara ute i arbetslivet under utbildningen minskas glappet till det första jobbet.
LIA är konstruerat för att minska glappet mellan skolbänk och arbetsmarknad. Utbildningen blir mer anpassad efter branschens behov och studenten får en realistisk bild av yrket. Det handlar inte bara om att pröva sina vingar, utan att faktiskt integreras i yrkesrollen redan under studietiden.
LIA förekommer inom hela yrkeshögskolan, oavsett bransch. Det gäller allt från IT, bygg och logistik till vård och ekonomi. Längden och antalet LIA-perioder varierar, men minst en praktikperiod är obligatorisk i samtliga yrkeshögskoleutbildningar.
För studenter innebär LIA en praktisk tillämpning av utbildningen som ger flera tydliga vinster. Det är inte ovanligt att LIA upplevs som den mest givande delen av hela utbildningen.
Genom LIA får studenten inte bara kunskap utan även konkret arbetslivserfarenhet. Den tid som spenderas på arbetsplatsen kan i praktiken jämföras med en längre provanställning. Kontakter knyts, referenser skapas och insynen i arbetskulturen blir tydlig – något som är svårt att få på annat sätt.
Många studenter får anställning hos sin LIA-plats efter avslutad utbildning. Det är inte ovanligt att arbetsgivare använder LIA som ett sätt att testa framtida medarbetare. För studenten är det ett tillfälle att visa upp sin kompetens.
Genom LIA får studenten:
LIA innebär inte bara ett ansvar för arbetsgivaren utan också en möjlighet att påverka framtidens kompetensförsörjning. Genom att ta emot studenter bidrar man aktivt till yrkesutbildningarnas kvalitet och får dessutom en inblick i ny kompetens.
För arbetsgivare är LIA en chans att ta in studenter med aktuell teoretisk kunskap och forma dem utifrån företagets behov. Det är ett kostnadseffektivt sätt att hitta framtida medarbetare som redan hunnit bekanta sig med arbetsplatsen och dess rutiner. Dessutom hinner företaget “testa” den anställde och se om den passar på företaget för en eventuell anställning.