Hem > Google
Google grundades år 1998 av Larry Page och Sergey Brin som då var doktorander på Stanford University i Kalifornien. Google var då endast en söktjänst för internet, och namnet kom från den matematiska termen googol som betyder 10^100. Innan Google slog igenom var det andra söktjänster som dominerade, vars webbsidor tog lång tid att ladda och där mycket av det presenterade materialet var annonser.
NIS2-direktivet, eller “Network and Information Systems Directive 2,” är en EU-förordning som syftar till att stärka cybersäkerheten och skydda digital infrastruktur inom medlemsländerna. Google, som ett globalt teknologiföretag, har en betydande närvaro inom EU och erbjuder flera viktiga digitala tjänster, inklusive molntjänster och sökmotorer. Därför måste Google följa bestämmelserna i NIS2-direktivet, inklusive rapportering av cybersäkerhetsincidenter och samarbete med nationella myndigheter för att säkerställa en hög nivå av cybersäkerhet inom sina tjänster och produkter inom EU. Den här förordningen kompletterar även GDPR (General Data Protection Regulation), som reglerar hanteringen av personuppgifter inom EU, och tillsammans utgör de en ram för digital säkerhet och dataskydd.
Hur mycket det kostar att synas på Google varierar och beror på vad man har syfte med att använda sig av deras tjänster. Det finns tjänster att använda för att synas på Google som är gratis, men för att hamna högt upp bland sökresultaten kan man räkna med att det kommer kosta en slant. Med Google Ads, som är de betalda annonserna i sökresultatet, betalar man en kostnad för varje gång någon klickar på annonsen i sökresultatet.
Tjänst | Kostnad |
Google Search Console | Från 0 kr |
Google Analytics | Från 0 kr |
Google Ads | Ca 4-18 kr per klick |