Vad är träningsvärk?

Vad är? / Fysioterapi  / Vad är träningsvärk?

Vad är träningsvärk?

Träningsvärk eller fördröjd muskelvärk är den smärta i musklerna som ofta framträder 24-72 timmar efter att ha fysiskt belastat sina muskler. Såväl otränade som vältränade idrottsutövare kan få träningsvärk. Träningsvärken brukar kännas som mest ett till två dygn efter ansträngningen och klingar sedan bort.

Träningsvärk framträder tydligare efter excentriskt muskelarbete jämfört med muskelarbete som utförts med koncentriska. Du kan få träningsvärk om du belastar dina muskler kraftigt eller på ett nytt sätt. Då kan du känna dig. inte behandlas. Vad är träningsvärk? Vad är träningsvärk? Träningsvärk kan ske efter fysisk ansträngning men vad är det egentligen som har hänt? Träningsvärk eller fördröjd muskelvärk är den smärta i musklerna som ofta framträder 24-72 timmar efter att ha fysiskt belastat sina muskler.

Såväl otränade som. Vi vet vad som leder till träningsvärk, men vad som orsakar smärtan och minskad styka är inte alls lika klarlagt. Men vad är egentligen träningsvärk? Hjälper det med stretching och ska man träna med träningsvärk? Frågorna är många men svaren är inte självklara. Vad träningsvärk beror på är inte helt klart.

Det är inte farligt men du ska vara försiktig att träna med träningsvärk då du kan skada dig i onödan. Kan man träna med träningsvärk? Är det farligt? Hjälper stretching? Går det att lindra smärtan? Vad händer i kroppen? Vi reder ut begreppen. Träningsvärk kan uppstå efter man tränar, och alla från elitidrottare till otränade kan få det.

Det finns de som undrar vad träningsvärk heter på engelska. Det finns en del olika myter om att träningsvärk uppstår på grund av att muskelfibrerna skadas under. Men vad är det som sker i musklerna? Vad är träningsvärk och varför får man det? Här kan du hitta svar på alla vanliga frågor som ställs om träningsvärk.

Hur pass mycket träningsvärk du upplever beror på hur hårt och hur länge du tränar samt. Vad göra när träningsvärken ändå har kommit. Efter några timmar börjar en annan typ av träningsvärk att kännas i. komma efter ett par dygn, så vet man inte riktigt vad som är orsaken. När man har börjat träna med en ovan kropp, så kan man lätt få värk dagen därpå. Detta kan ibland hålla i sig flera dagar, beroende hur omfattande träningen.

Men frågan är. vad kan du själv göra för att bli av med träningsvärk? Först och främst varför får du träningsvärk och är det skadligt att träna när. Uppvärmning och stretching ska ha liten till ingen effekt när det kommer till träningsvärk, utan kan snarare vad skadeförebyggande. Nu kanske det inte går att. Nyhetsmorgon i TV4 från 2013-01-08: Vad är egentligen träning och vad händer i kroppen? Är träningsverk bra? Hur lyckas man hålla sina. Vi har alla vid något tillfälle upplevt hur jobbigt och besvärande det kan vara med träningsvärk.

Men vad är det för något, vad beror det på och.

Träningsvärk eller fördröjd muskelvärk är den smärta i musklerna som ofta framträder 24-72 timmar efter att ha fysiskt belastat sina muskler. Såväl otränade som vältränade idrottsutövare kan få träningsvärk. Träningsvärken brukar kännas som mest ett till två dygn efter ansträngningen och klingar sedan bort.

Fördröjd muskelvärk beror på förändringar på fibrillerna efter utförd fysisk aktivitet. Dessa anpassar sig genom att lägga till gamla sarkomerer vid fibrillernas Z-band (den punkt i fibrillerna där sarkomen kopplas samman). Det vill säga att muskeln förbereder sig på ytterligare påfrestning vilket även medför att ytterligare träning då muskelvärk har inträffat inte orsakar någon skada.

Symtomen varierar från lätt ömhet till allvarlig och rörelsehindrande smärta.

Excentrisk träning leder oftare till träningsvärk än koncentrisk. Excentrisk träning innebär att musklerna arbetar under förlängning, dvs. man bromsar upp en rörelse. Att gå ned för en trappa och springa i nedförsbacke är exempel på sådana rörelser.

Vid träningsvärk uppstår en svullnad i musklerna som gör ont. Det är inte helt klart varför musklerna svullnar. Svullnad kan vara en bidragande orsak till träningsvärken.

För att undvika träningsvärk bör man låta kroppen vänja sig successivt vid ansträngning och öka belastningen gradvis.

Läkningen påskyndas vid lättare fysisk träning, då blodflödet ökar till den påverkade muskeln.

Eftersom träningsvärk går över av sig själv behövs ingen behandling. Massage och värme kan ha en lindrande effekt, liksom lättare träning, framför allt av intilliggande muskelgrupper.

Inga kommentarer
Kommentera