Vad är linkedin?

Vad är? / Communityn  / Vad är linkedin?

Vad är linkedin?

Linkedin är en webbtjänst och socialt nätverk ägt av Microsoft där man kan sköta sitt professionella nätverk. I april 2014 nådde Linkedin över 300 miljoner användare globalt. I Sverige hade tjänsten 2 miljoner användare hösten 2014. Sedan dess har man ökat. I oktober 2018 hade nätverket 3,5 miljoner svenska användare.

Vad är LinkedIn för något? Det är en webbsajt där du kan sköta ditt privata och professionella nätverk. Du kan hålla reda på alla personer som du känner oavsett. Linkedin (i marknadsföringsammanhang även skrivet LinkedIn) är en webbtjänst och socialt nätverk ägt av Microsoft där man kan sköta sitt professionella. Läs vår nybörjarguide till LinkedIn och kom igång med strategin som ser till. Vad är poängen för din målgrupp med att följa dig på LinkedIn?

Trots den snabba utvecklingen är det fortfarande många som inte riktigt vet vad man ska använda LinkedIn till. Du kanske har lagt upp en profil. Här listar vi våra 10 bästa LinkedIn-tips för hur du skapar en kraftfull LinkedIn-profil. Allt från statusuppdateringar till bild och profilbeskrivning.

I framtiden kommer vi bara titta på din Linkedin-profil. Vad du är, tänker och agerar, allt det ska du samla på Linkedin. Allt tyder på att det är här.

Vad är LinkedIn Recruiter? LinkedIn recruiter är en Premium/betal-funktionalitet som är avsedd för dig som arbetar med HR och rekrytering. Linkedin är ett bra nätverk att använda när du söker jobb. rekryterare letar sig för att snabbt få en bild på vem du är och vad du gjort tidigare.

Har du tänkt ”jag borde finnas på Linkedin. alla andra verkar vara där” eller har du kanske redan en Linkedin-profil, men som du inte rört. Att skaffa ett LinkedIn-konto är gratis, och många funktioner är öppna för en person med ett gratis-konto, så du kan utnyttja många av fördelarna med LinkedIn så. En förhandsvisning av vad LinkedIn-medlemmar säger om Phillipe: “. Phillipe är ambitiös och engagerad med ett genuint intresse för sociala medier.

Han är en. Vad skiljer ett proffs från en nybörjare på LinkedIn? De undviker att göra följande 9 misstag. Du ger endast för att själv tjäna på det, Du ger. “Jag söker inte jobb aktivt, men är öppen för förslag.

Har hört att man borde finnas med på Linkedin? Hur bör jag tänka för att väcka intresse. I vissa fall är det praktiskt att vara anonym på LinkedIn. Använd inställningen “Välj vad andra ser när du har besökt deras profiler” i LinkedIn. TINA delar med sig utav hur du kan jobba med LinkedIn för att stärka ditt. Mål: Efter den här workshopen så har du en förståelse för vad LinkedIn är och hur du.

LinkedIn har seglat upp som en viktig kanal i jobbjakten och det är dags att optimera din LinkedIn-profil. Det här ska du inte ha med på din LinkedIn. Vi lär dig allt du behöver veta för att lyckas med LinkedIn för ditt företag. som dig själv och som ditt företag så lär du dig successivt vad som passar bäst vart. Har du en klar strategi för LinkedIn? När du använder LinkedIn, måste du ha en klar strategi för att alltid veta vad du ska fokusera på. Ställ dig frågan: Vad är ditt.

Linkedin (i marknadsföringsammanhang även skrivet LinkedIn) är en webbtjänst och socialt nätverk ägt av Microsoft där man kan sköta sitt professionella nätverk. I april 2014 nådde Linkedin över 300 miljoner användare globalt. I Sverige hade tjänsten 2 miljoner användare hösten 2014. Sedan dess har man ökat. I oktober 2018 hade nätverket 3,5 miljoner svenska användare.

Sedan juni 2011 finns ett kontor i Stockholm med ansvar för den nordiska marknaden. Företaget introducerades på NYSE den 19 maj 2011.

2012 blev Linkedin hackat.

I juni 2016 meddelade Microsoft att man kommer förvärva Linkedin för 217 miljarder kronor. Transaktionen fullbordades under 2016.

Tjänsten är inriktad på att skapa en mötesplats mellan arbetssökande och företag. Den fungerar också som ett forum där individer kan återknyta kontakten med gamla kollegor. Med hjälp av sitt kontaktnät kan man som individ hitta nytt arbete eller nya affärsmöjligheter. Tjänsten fungerar också så att företag och organisationer kan leta nya anställda genom olika typer av abonnemang.

Som registrerad användare skapar man en profil med uppgifter om sig själv. Man kan bjuda in andra personer att bli kontakter i sitt nätverk. Det ska vara personer som man redan känner och litar på för att ge ett starkt och värdefullt nätverk. Om dessa personer inte sedan tidigare finns på Linkedin måste de först registrera egna profiler för att kunna bli kontakter. Dessa personer kan i sin tur bjuda in personer som de känner och börja bygga sina egna nätverk.

Om man anger vid vilka skolor man har studerat och på vilka arbetsplatser man har arbetat så hjälper Linkedin användaren att komma i kontakt med tidigare studiekamrater och kollegor. Användarens kontaktnät består av egna kontakter, deras kontakter (andra gradens kontakter) och även dessas kontakter i ytterligare ett led (tredje gradens kontakter).

Man kan använda sitt nätverk på olika sätt:

För att hålla kontakt med personerna i det egna nätverket och alltid ha aktuell information om var de arbetar eller studerar.

Man kan, av en gemensam och betrodd kontakt, bli presenterad för en arbetsgivare eller affärspartner som man vill komma i kontakt med.

Arbetsgivare kan söka kompetent personal och få dem rekommenderade av personer som de redan känner och litar på.

Arbetssökande kan hitta kontakter på ett företag de vill arbeta på och få insikt i hur det är att arbeta på just den arbetsplatsen.

April 2014 nådde Linkedin över 300 miljoner användare globalt. I Sverige hade tjänsten 2 miljoner användare hösten 2014.

Enligt en svensk undersökning 2017 använde 30 procent av de svenska internetanvändarna Linkedin. Det var dock bara 3 procent som använde tjänsten dagligen vilket kan tyda på att många ser Linkedin som en tjänst för att lägga upp statisk information om sig själv, snarare än en tjänst för socialt utbyte. Undersökningen visade även att det var vanligare att använda Linkedin bland de som arbetade inom it- och kommunikation (63 %) eller finans (51 %) än bland de som arbetade inom utbildning (17 %), vård (13 %) eller hotell- och restaurangbranschen (8 %).

Linkedin har fått kritik, främst för att utvinna e-postadresser till medlemmarnas kontakter och göra massutskick av inbjudningar till dessa personer i medlemmens namn.

Registreringsprocessen innefattar ett steg där användaren tillfrågas om lösenord till sina e-postkonton (som användaren dock kan avstå från att uppge). Med hjälp av inloggningsuppgifterna tar Linkedin reda på e-postadresser till kontakter i medlemmens adressbok eller som medlemmen har haft e-postkonversation med, och erbjuder att skicka ut inbjudningar till ett urval av dessa kontakter eller till alla dessa personer. Upp till 1500 inbjudningar kan sändas där medlemmen står som avsändare, omedelbart efter ett musklick som kan ha gjorts av misstag, utan att medlemmen har möjlighet att ångra eller dra tillbaka dem.

Linkedin stämdes för att skicka ut ytterligare två påminnelseinbjudningar till kontakter som ignorerat den första avtalsenliga inbjudan. I november 2014 förlorade Linkedin en rättegång, med hänvisning till att inbjudningarna var att betrakta som oombedd reklam och inte skyddas av amerikansk tryckfrihet. Linkedin har därefter upphört att sända påminnelser, men fortsätter att göra massutskick av inbjudningar till medlemmars e-postkontakter.

Inga kommentarer
Kommentera